torsdag 8 april 2010

Pingis och präster

Alltså vad är det med kyrkan och bordtennis?

För några år sedan blev jag hoplottad med mosters kompis i en pingisturnering. Kompisen var syster till förre ärkebiskopen, och dessutom själv prälle.

Idag deltog jag i en pingisturnering på garaget. Samhällstjänsten alltså. En underbar samling spelare i min grupp om fyra.

- En helt vanlig man. Före detta elitidrottare med de bästa åren bakom mig. 

- 22-åriga Lovisa. Klarinettspelare som spelade pingis för andra gången i livet.

- 44-årige Adde. Dart-spelande Black Army-kille.

-70-åriga finskan Maj-Lis. Före detta sjukhuspräst.

Gissa vem som vann den gruppen?

Jo det gjorde finskan. Maj-Lis alltså. Rynkigare än ett russin, men med grym bollkänsla. Efteråt viskade hon att hon faktiskt varit tränare åt Jan-Ove Waldner på 70-talet.

Adde blev tvåa och jag trea. Lovisa kunde man inte undgå att slå.

Efter det ett snabbt prat med Lafleur som var ute på stan och handlade kläder. Och skor. Den mannen och skor är en kärlekshistoria. Han börjar likna Imelda Marcos. Hur det är med behåar och höfthållare vet jag inte.



Inga kommentarer: