tisdag 22 december 2009

Lånade ord



Nu blåser vi ut ljusen, stolta stad
För natten har blivit sen, och stan en annan stad
Nu ringer jag en taxi, och säger "Kör oss hem!"
Och mitt hem det är där borta
Du ser det snart, min vän

Och mitt hem, det är i tornet där
som jag byggt av elfenben
Med hela havet nedanför
som speglar eldens sken
Och där eldar jag med drivved
och med hopp evigt liv
Där eldar jag för dig ibland
som ensamt tidsfördriv
Som ensamt tidsfördriv

Ni dricker vi ur glasen, stolta stad
Nyss gick Fredman med nattens drottning
Och nu går också jag
Natten fylls av oro
stadens hjärta har fått kramp
Och framför Faggens krog står Movitz kvar
under nattklubbsröd neonljusramp

Och i Kungsträdgårdens bleka dis
pågår nattens vilda dans
Statister från nån opera
rör sig stelt och som i trance

Men där borta i de vita bergen
där är det stilla, mörkt och kallt
Det lyser svagt i tornet där
men det är också allt
Men det är också allt

Och om du reser dig på tå, min vän
ser du himlen rodna svagt i öst
Och om du öppnar tornets fönster
så kan du höra havets röst
Så nu släpper vi in vinden hit, du och jag
Och nu blåser vi ut ljusen, stolta stad
Ja, nu blåser vi ut ljusen, stolta stad

1 kommentar:

Batterisyra sa...

otroligt fin låt.. men jag förknippar den med vemod... Tänker mest på blidösund å när han spelade den som sista låt ... Förbannat fint ...