fredag 7 maj 2010

En dansk guide

Var ute och gick en längre promenad och hamnade borta vid reningsverket i Henriksdal. Vid uppfarten mot Hästholmsvägen/Danviksklippan stannade plötsligt en danskregistrerad bil.

Ut kommer en dam i 60-årsålder och ser lite vilsen ut.

Jag överraskar henne med att säga:

- Hvad vil du spörre om?

Hon skrattar och säger på danska att hon och mannen letar efter Quality Hotel i Nacka.

- Men det er ikke noen svaer sak, säger jag.

Och så berättar jag på min bästa danska hur de ska åka.

- Sekshundrede meter på motorvejen. Sen ska i kige til höyer så finder i hotelet.

Hon såg nästan chockad ut. Vad var oddsen på att de en förmiddag i en svensk förort skulle hitta En helt vanlig man som talade flytande danska?

Så sa hon: Tusind tak och jag svarade Selv tak och gick vidare.