tisdag 25 augusti 2009

Kronofogden

Fick ett obehagligt brev förra veckan med Kronofogden som avsändare. De ville ha nästan 900 kronor av mig för att jag inte hade betalat en räkning till Fortum. Det märkliga var dock att brevet var adresserat till min och exsambo Leas gamla adress. Där har jag inte bott på över ett år.

Men den nätanläggning det gällde var den där jag bor nu.

Jag ringde upp Fortum och fick prata med någon på Kundservice som från början var rätt stöddig och menade att eventuella klagomål fick jag ta med fogden.

Jag var dock envis, lugn och saklig och stod på mig och ifrågasatte hur det kom sig att de skickade räkningar till min gamla adress. Och att det var märkligt att jag inte fått någon påminnelse eller annat.

Fortum-killen blev mer och mer förvirrad och bad mig två gånger vänta medan han gick och pratade med kollegor.

Hans slutliga besked var i alla fall att jag inte skulle göra någonting förrän jag hörde från dem igen. Lite läskigt dock när Kronofogden är inblandad.

I alla fall kom ett brev i förrgår där jag plötsligt hade en skuld till Fortum direkt, utan fogdeinblandning. Det kändes i alla fall lite bättre.

Men det märkliga är att igår kom nästa brev, där det stod att ärendet var avslutat.

Den mäktiga jätten Fortum hade alltså gjort fel. Självklart erkände de inte det. Men ärendet avslutat alltså. Och elräkningen vetefan om den ens är betald. Men ström har jag.

2 kommentarer: