fredag 29 januari 2010

Skönt att vara gammal

Gullmarsplan 21.41

Så många korta kjolar. Så många tunna strumpbyxor. Så många höga klackar.

Jag kommer gående i dubbla fleece.tröjor och är så glad över att jag bara ska hem och slänga på mig jogging-brallor.

Jag behöver inte ut och ragga. Jag har inte druckit billigt vin som uppvärmning. Jag har inte frågat någon om den vill köpa cigg åt mig på Pressbyrån.

Visserligen varken dricker eller röker jag. Och kort kjol och höga klackar är inget jagklär mig i så ofta. Inte strumpbyxor heller förresten. Men ni fattar vad jag menar.

Jag körde ofta det här folket när jag körde nattbuss. Men nu går helgerna oftast åt till jobb på text-tv. Där ser man inte desperationen i de ungas fredagsögon.

Jag blev inte ledsen eller sorgsen av att se dem. Men jag blev glad över mig själv.

Inga kommentarer: