torsdag 28 januari 2010

Trött på Bror Duktig

Dessa dagar rasar debatten om varför det sker så många bilolyckor. Beror det på dubbförbud? På att man inte plogar? På att man saltar? På att man kör för fort?

Aftonbladets Robert Collin brukar få utkämpa hårda bataljer med hastighets-talibanerna som menar att allt beror på farten. Det är folk som tror dom är jätteduktiga på att köra bil nör de ligger i något av mittfälten på fyrfiliga motorvägar, som tror att det är duktigt att stänga folk som vill köra hela vägen fram vid blixtlås-vägar och inte sitta 6 mil i onödig kö. Det är folk som kan ägna tre timmar åt att borsta bort alla snökorn på bilen men sedan glömma att det finns en backspegel i och två utanpå bilen.

Kommentatorsfältet i Collins bloggar och krönikor är skrämmande läsning. Det finns mängder av hastighets-talibaner.

Det är faktiskt inte alltid farten som är orsak till olyckor. Och många av de som tror det förstår inte att de själva ofta är orsak till olyckor med sin usla körning, eller att skickliga medtrafikanter undviker olyckor trots att dessa dårar är ute och härjar som de vill i trafiken.

Att hävda att allt beror på farten är livsfarligt.

Jag tror knappast dessa personer skulle hävda att de GÅTT FÖR FORT om de halkar till på en isfläck när de är på väg till tunnelbanan på en oplogad trottoar.

Halka kan komma plötsligt och överraskande. Även i låg fart. Igår krockade jag med bussen fast jag höll under 10 kilometer i timmen. Körde jag för fort?

Ja, kanske. Men då finns bara alternativet att ställa kärran helt och hållet.

4 kommentarer:

Finnpajsaren sa...

Bra rutet!

Z sa...

Jag har inte krockat eller åkt av på de senaste 16 åren. Tur (försiktighet) eller skicklighet? Hur många gånger har du krockat eller åkt av vägen?

En helt vanlig man sa...

Z: Du är riktigt bra på att köra bil, det vet jag av erfarenhet. Men så är du också uppväxt på landet, och kör dessutom väldigt mycket.

Du har nog 75% skicklighet och 25% tur.

Jag har kört av vägen två gånger i livet, ena gången för att jag fick väja för ett rådjur. Andra för att det var total glans-is. Då gjorde jag det med avsikt, alternativet var att frontalkrocka med en lastbil.

Jag säger inte att jag är bra eller bäst på att köra bil.

Jag säger bara att jag är less på folk som påstår att det är farten som är orsak till allt.

brodeur sa...

hehe tycker din liknelse med att halka på en isfläck är klockren. Inte fan har det med farten att göra om man har 0 grepp.