tisdag 15 september 2009

Där kungen bor

Utför Samhällstjänst och sitteer på en buss utanför Stadshuset när en grupp kvinnor i 60-årsåldern kommer ombord. De pratar bra engelska och den som verkar ha huvudansvaret visar ett turistkort och säger sen:

- Do you go to the Royal Palace?

Min hjärna börjar arbeta. Vilken buss kär jag? Var är vi nu?

- Where is that, säger jag förvånat?

Hon tittar undrande på mig och säger:

- In the old town.

Jag tänker igen. Royal Palace. Det ligger fan inte i Gamla Stan. Antingen vid Centralen eller uppe i Vasastan.

- Well, do you know the adress, säger jag.

Hon tittar ännu mer förvånat:

- It is where the king lives.

Aj fan. Så går det när man tänker på hotell istället för slott.

Jag berättar att givetvis kör jag dit och kvinnorna sätter sig och sen är de fnittriga hela vägen hem till kungen.

Men det bjuder jag på.

2 kommentarer:

Z sa...

Hahahahahaha!!! Du passar inte som toastmaster om du inte ens vet det... ;-)

Osloskånskan sa...

*Fnis* (norska) Liiiiite bra då!