tisdag 29 september 2009

Men din jävla mupp

Kom iväg några minuter sent til fotbollen igår, och det är inte bra när man ska försöka parkera i närheten av Råsunda.
Jag insåg att de flesta av mina normalt säkra ställen inte gick att använda och valde därför en annan väg än jag brukar leta på.

Tio i sju insåg jag att bästa alternativet var en tom plats utanför ett hunddagis på Virebergsvägen. Det stod visserligen FÖRHYRDA PLATSER på skylten, men jag tänkte att det är säkert hunddagiset. Så där skulle man kunna stå under kävllen, kanske med några hundra i böter, men sånt går ju att överklaga.

I alla fall ställde jag mig där, och i rutan intill parkerade en snubbe och hans tjej. Vi pratade lite med varandra och sa att det borde vara safe.

Matchen gick igång och jag tänkte inte mer på min bil.

20.15 ringer det på min telefon. Det är ett nummer jag inte känner igen, så jag låter bli att svara eftersom det ändå bara är ett jävla bröl på Råsunda.

Men displayen säger sen att jag har ett meddelande och jag blir nyfiken. Ringer telesvaret och får där höra hur en man undrar om jag är ägare till en svart SAAB... (Deja vu, någon????)

Den står parkerad på hans privata plats. Och nu vill han att jag ska flytta den.

Jag funderar på om jag ska ringa upp honom och be om ursäkt, eller bara skita i honom. Matchen är slut om en halvtimme. Snäll som jag är ringer jag dock.

Och möter en av de största byråkrater som jorden fostrat.

Som kräver att jag omedelbart ska komma och flytta bilen. För att jag begår ett lagbrott. Han har minsann redan pratat med polisen.

Jag berättar att jag är på Råsunda och jobbar och att matchen är slut om en halvtimme och att jag springer direkt efter slutsignalen.

Han är grymt otrevlig och jobbig och säger att jag ska komma nu.

Jag säger igen att det är helt omöjligt och att han gärna får parkera in mig så kan vi lösa det efter matchen..

- Nej, då begår jag ett lagbrott, säger han.

Jag försöker igen och säger att det inte gör mig nåt om han gör det. Jag säger att han gärna får beställa bärgning av min bil, men att bärgningsbilen inte kommer att vara där innan jag flyttat min bil.

- Jag vet, säger han.

Då inser jag att han redan övervägt det alternativet.

I 12 minuter diskuterar han . Han ifrågasätter mitt jobb. Han läser ur lagboken. Han är kort sagt en idiot.

Till slut säger jag:

- Ja men vad fan. Ställ dig hur fan du vill. Skicka böterna till mig så tar jag dem. Du vet ju vad jag heter och var jag bor. Så lägger jag på.

Efter slutsignalen går jag till bilen. Mannen har parkerat in mig. Tror han. Men lite schysst backning, och en smart uttnyttjad grässlänt löser saken.

Och i Solna sitter en ovanlig man och kokar.

5 kommentarer:

Z sa...

Stackars lilla muppen som inte fattade vem han messade med... På riktigt.

En helt vanlig man sa...

Jag lovar att jag var otroligt snäll och tillmötesgående på alla sätt.

Men han var VÄRRE ÄN JAG på ett möte på röda pricken.

Osloskånskan sa...

Det dör han inte av.

V sa...

Hahaha! :D

Batterisyra sa...

JAg håller naturligtvis på den stackars mammen som fick sin plats bestulen .. Väldigt oansvarigt av dejEn helt vanlig man ... Jag hoppas att han kommer förfölja dej och ge dej det straff du förtjänar! För enligt § 215 kapitel 5 så får man faktiskt Jag citerar " du hava rätt att förfölja samt göra livet miserabelt för den person som beslagtar eder privata parkeringsplats"

Huvva jag blir så arg... BAH!