onsdag 2 september 2009

Gräsänklingsmiddag

FIskbullar och färskpotatis. Jojomen.

Jag tillhör den generation som fortfarande kan njuta av gammal hederlig mat. Som fiskbullar i hummerås, blodpudding (eller blomkubbel som syrran sa) och fläskkotletter.

Fläskisar igår, och idag fiskbullar.

Jag bor ovanpå en av Sveriges bästa fiskaffärer men tycker att en burk Abbas fungerar nästan lika bra.

Fast när det gäller kräftor är min fiskaffär överlägsen.

Förra året köpte jag en hink svenska och åkte upp till Polly och hade kräftskiva.

Problemet var att Polly bor 65 mil härifrån. Och jag tog bilen. Förutom kräftorna hade jag dessutom med mig varsin låda sushi från Hornsgatan. En säck med is från McDonalds löste köldförvaringen.

Sjukt nog pajade dock min bil i Sundsvall vilket gjorde att jag fick hyra en bil på OK där. Mack-killen var rätt häpen när jag ur framsätet på min SAAB plötsligt släpade ut en jättesäck med is som det droppade ur, och luktade lite skumt. Han trodde nog att det var ett lik. Men min ärliga uppsyn lugnade honom.

För övrigt glömde jag köpa dill. Idag alltså.

Inga kommentarer: