söndag 13 september 2009

Nähä, säger du det?

Det råder lite av Lotto-feber i konungariket Sverige den här veckan. Drömvinsten hos Svenska Spel är uppe i 160 miljoner och igår spelade "kreti och plenty" på olika siffror.

Aftonbladet körde någon enkät med folk som gick ut på att man fick svara på vad man skulle göra om man vann 160 miljoner. De flesta mupparna säger att de skulle lösa sina lån och kanske resa lite.

Hallå!

Vad är det för fantasi?

Vi snackar 160 miljoner här. En normal Svensson som bor i köpt barre eller kvart och kanske har bil och ett CSN-lån har MAX 5 miljoner i skulder. De flesta betydligt mindre.

Då har vi 155 miljoner kvar att leka med.

Släng in dem på banken till 3% ränta och bara där har vi ytterligare nån mille om året att leka med.

Jag skulle, och det är dagens sanning, för det första dela med mig furstligt. MIna närmaste släktingar och vänner skulle få hjälp med boende eller annat kul. Runt 50 miljoner skulle jag bränna på dem. Lite läskigt kanske med känslan av att man köper någons kärlek, men det får man ta.

Sen har jag för länge sedan svurit på att om jag vinner 10 miljoner eller mer ska en stor summa gå till Hammarby på något sätt. Jag skulle skänka pengar till bandyn, damfotbollen och handbollen i första hand. Fotbollen får klara sig själv.

Fast allt detta är ju hypotetiskt. Man vinner ju aldrig storvinsten. Fast jag har ju förstås haft 13 rätt på tips och vunnit 423 806 kronor, samt vunnit en Volvo på en slogan....så.....

I alla fall så var det kaos på jobbet i Det stora huset igår eftersom Lotto-raden inte visades som den skulle. Och då ringde ta mej fan varenda jäkla lördagsgroggande dåre i landet tror jag.

RING RING

- Det stora huset!

- Jo, det är så att jag kan inte se Lottoraden.

- Jag förstår, det är så att det är ett tekniskt fel som vi inte kan göra någonting åt.

- När är det lagat då?

- Det vet vi inte.

Och så kommer alltid en harang om att konkurrenten är bättre och att det är skandal och bla bla bla. Så lägger man på och så väntar man 10 sekunder.

RING RING

- Det stora huset!

- Jo, det är så att jag kan inte se Lottoraden.

- Jag förstår, det är så att det är ett tekniskt fel som vi inte kan göra någonting åt.

- När är det lagat då?

- Det vet vi inte.

Så där höll det på. I säkert en timme. Klockan 22 en lördagskväll. Har folk inga liv?

3 kommentarer:

Z sa...

Själv drog jag hem hela 20 spänn igår! Men eftersom Mannen betalade en hel sån där lottopapper så det kostade 50 spänn för mig. Så jag blev istället skyldig honom 30 spänn...

En helt vanlig man sa...

Ringde ni med?

Z sa...

Vi kollade på nätet... På svenskaspel...