torsdag 4 mars 2010

Bajsa inte i maten mina vänner

Det är ett tufft år för pippifåglarna. Talgbollarna har tappat i kvalié och kråkorna och sparvarna vill inte käka av dem. Företaget som gör talgbollar förstår ingenting, men givetvis har de ändrat något i ingridienserna för att tjäna mer pengar.

Vi som vill mata jåglarna får därför gå över till frön. Men hur jobbigt är det inte när man läser på påsen med fröblandning att den ska serveras på ett visst sätt. I små hus, eller på fat eller i veritabla helvetesmaskiner till förportionerare.

Jag orkar liksom inte göra det. Jag vill ställa ut en skål med frön på balkongen och nöja mig med det.

Men nej du.

Då riskerar Hacke Hackspett och hans polare att bli magsjuka. De små rackarna har ju nämligen inte vett nog att ge fan i att bajsa rakt ner i maten.

Och ärligt, jag tycker de får skylla sig själva. Så jag slänger ut lite frön, och låter dem mumsa glatt. Skiter dom på sig är det deras sak.

2 kommentarer:

Z sa...

Man kan även mosa talgbollarna och värma dem lite och blanda i lite olja. Och sedan gegga ihop dem igen. Då äter fåglarna!

Batterisyra sa...

Haha det här va roligaste inlägget på länge =)