torsdag 9 juli 2009

Jo det var det här med namn

När jag var liten skaffade jag mig en liten hobby som gick ut på att lära mg almanackans namnsdagar utantill. Det tog väl några månader, och sen satt de där. Svea, Alfred, Rut, Hanna....

Med åren har kunskapen försvunnit men en hel dagar sitter fortfarande kvar på Rainman-vis. Även om man försökt förstöra för mig med att slänga in nya namn, och flera på samma dag.

Just det här med fler namn på samma dag förbryllar. En del har fortfarande bara ett. De flesta har namn som på något sätt matchar varandra. Som Gun/Gunnel, Rutger/Roger, Ingemar/Gudmar.

De här exemplen kommer från början av juni, och allt är harmoni. Fram till den åttonde juni. Då dyker den extremt udda namnkombinationen Svante/Boris upp. Vad tusan har de två med varandra att göra? Svante och Boris. Undrar om det finns ett enda syskonpar som heter det?

Vilket leder mig in på en fantastisk kvartett som är nära släkt med Lindhy. Fyra personer som alla är/var helsyskon med varandra.

Här är jag lite sugen på att anordna en tävling och ge ett fint pris till den som vinner. Men jag kan slå vad om att ingen, absolut ingen, kommer att sätta de fyra syskonens namn innan året är slut. Inte ens om ni får första bokstaven i varje namn.

Men gissa gärna i kommentatorsfältet. Jag lovar ett pris till den som sätter första namnet.

3 kommentarer:

Charmhäck sa...

När jag var ung, (9-13 år) tillbringade jag somrarna i småland hos farmors syster. Jag har underbara sommarminnen från bondgården, Puckemåla. I bland skulle jag vilja dra tiden tillbaka och sitta på de skumpande hölassen....

Oj, tillbaka till verkligheten. Jo! Det var nästan alltid fint väder men en dag öppnade himlen sig och det fullkomligt öste ner. Då gav farmors syster mig en almanacka,slog upp augusti och sade: -lär dig dem utantill, flickan min! Per, Karin, Tage Arne, Ulrik, Sixten, Roland, Lars...osv. Jag kan rabbla till Bartolomeus! Jag antar att jag tröttnade och hittade på annat. I vuxen ålder har detta stört mig och för 15 år sedan när jag var på Maldiverna, pluggade jag in de sista.

Men idag minns jag fortfarande bara till Bartolomeus. Dessutom kan jag inte dessa jäkla namnändringar som har kommit i efterhand, vilket påhitt va? T.ex. har Sixten blivit Alfons! BAH!

Kul att höra att det finns sådana som jag. Jag känner ingen som kan denna onödiga kunskap!

Oj, vilken lång kommentar!

Tävlingen hoppar jag, he he

Anonym sa...

jag kan jag kan :))
/L

kaVrinG sa...

Jag gissar på Matteus Markus Lukas och Torsten.
Karin Haulin