lördag 11 juli 2009

Nycklarnas morgon

Den store regissören Bergman ligger ju bakom Gycklarnas afton. Och det fantastiska bandet Gasolin gav sin skiva Live i Skandinavien undertiteln Göglernes Aften. Men det här handlar om en annan nyckelfråga.

Sent igår kväll bestämde jag att Prao-Mattes mamma och hennes kille skulle låna ett av husen i Dalom. En enkel sak egentligen. Problemet är bara att Mags och hennes man fick mina nycklar dit i torsdags. För de ska låna huset på tisdag.

Så ringde jag mamma och frågade om hon hade sina nycklar. Nej, för de hade syrran. Och syrran är i Kalmar med familjen.

Men nyckeln som alltid ska ligga på ett hemligt ställe i Dalom då?

Nja, den hade visst en hantverkare för ett tag sedan. Och ingen av oss var 100 säker på att han lagt tillbaka den. Då kan man ju inte skicka iväg Prao-Mattes mamma.

- Jo, det KANSKE ligger nycklar där. Annars kan ni ju sova i bilen...

Fick jag alltså ringa Mags man och fråga om han var hemma så jag kunde få tillbaka mina nycklar.

Men han satt i en färjekö på Tynningö och myste. Dock kunde han ringa sin granne Anders som hade nycklar hem till dem. SÅ Mags man ringde grannen, nio på morgonen. Sen ringde grannen mig och jag fick gå hem till honom. Han var så där lagom entusiastisk.

Desto gladare var turken som slipade nycklar i köpcentrumet här intill.

- Gör tre av varje, hade syrran tipsat i telefon någon halvtimme innan.

Så nu finns det nycklar i parti och minut. Nån som vill låna en kåk i Dalom ett par dagar?

Inga kommentarer: