måndag 6 juli 2009

Reinfeldt, Kungen och Bildt

Jag var så där ordentligt trött i natt. Och då dök ännu en dåraktig dröm upp i huvudet. Platsen är den södra förort som jag är uppväxt i. Och backen upp till centrum.

Där går plötsligt jag, Carl Bildt , Kungen och Fredrik Reinfeldt. Vad vi gör och vart vi ska är på många sätt osäkert. Men vägen går mot innecentrumet som sagt.

Mitt problem i drömmen är att jag hela tiden blir nervös över att Carl Bildt går först i kvartetten. Jag är mån om att Reinfeldt som EU-ordförande ska profilera sig och ta täten. Försöker säga det till Bildt som vägrar lyssna. Kungen hör vad jag säger men vill inte hetsa Fredrik säger han.

Då går jag upp till Reinfeldt och väser bistert:

- Du ska veta att jag hatar dig, eller i alla fall dina åsikter. Men nu är det så här att det här är viktigt för Sverige. Du måste fram.

Reinfeldt mumlar nåt ohörbart.

Så är vi flyttade till centrum där plötsligt Bildt och Reinfeldt har varsin täckjacka i grönt och gult V-mönster. Tanken är att när de står bredvid varandra ska de bilda ett motiv. Men Bildt far runt och skriver autografer varpå idén med jackorna försvinner.

Kungen är nu helt ute ur leken.

Det visar sig nu att vi är i centrumet för att förra chefen på Röda Pricken har bestämt sig för att köpa Björklöven och flytta laget från Umeå till Stockholm. Men Reinfeldt och Bildt protesterar mot det. Och jag är nån form av samordnare för dem. Kanske mest för att få arbeta mot ex-chefen.

Jag smyger in på mitt mobila kontor under en rulltrappa, och där kommer plötsligt min gamla hönsabollspartner Kajsa-Lotta-Fia springande. Hon, den kanske enda Löven-supporter jag känner, är vackrare än någonsin och fångar upp mig i en underbar hångelstund.

Ex-chefen med knallröda läppar kommer förbi och frågar hur jag mår nuförtiden. Jag muttrar något ironiskt och Bildt och Reinfeldt står i Bosses Grill och spelar flipper.

Där slutade den drömmen.

Inga kommentarer: