fredag 5 december 2008

700 kronor ofattigare

Gamblade lite i morse och lät bilen stå kvar i en lastzon alldeles för länge. Egentligen ska den flyttas före 7, men jag var inte ute förrän vid 8.30.

Körde den där klassiska smygkollen mot rutan för att se om det blåste en vit lapp där, men det var tomt.

Annars brukar lastzonerna vara en fälla så här på morgonen. Lapplisorna är sugna i gryningen och 700 är nog roligaste lappen att sätta.

Det är sådana böter som också brukar vara svårast att överklaga. Även om det brukar fixa sig till sist.

Minns en klassiker där jag bevisade att jag och exsambo Lea suttit i bilen och hört Stockholmsnytt klockan 7.33 varför en böteslapp 7.37 var orimlig. Att saningen var att jag kanske gick upp vid 12 behövde ju ingen få veta.

Jag är för jävlig på att överklaga böter. Lyckas nästan jämt.

Har torskat rejält en gång, och då hade jag för en gångss skull egentligen rätt. Vi var ända uppe i tingsrätten med det. Och Lea höll på att åka dit för mened :o)

- Har du någon relation till En helt vanlig man, frågade domaren.

- Näää, sa Lea.

Hon var kallad som vittne. Och jag började skratta och sa:

- Någon relation kanske du inte har...men sambo har vi i alla fall varit i sex år...

Sen ljög Lapp-gubben så det knakade och jag fick betala 425 kronor.

Men jag tror jag ligger på plus totalt, eftersom jag aldrig betalar P-avgift.

Och som sagt, inatt tjänade jag 700 spänn!

Inga kommentarer: