onsdag 17 december 2008

En oväntad date med Carl-Jan


För det första. Hur många kommer ihåg Knut-Christian Gröntoft?

Nä, just det. Tänkte väl det.

Igår kväll satt jag i den roll där jag allra mest känner mig som En helt vanlig man. Hade några styrningar på 47E ut på Djurgården. Tanken är att man stöttar upp de andra bussarna och kör utanför tidtabellen. Det betyder både frihet och ansvar. Den kombination som passar mig bäst.

Vid 22.30 satt jag i godan ro och lyssnade på reprisen av Studio 1 där det handlade om att man ska införa nån form av licens för folk som jobbar i äldrevården.

Av någon anledning hade man valt att intervjua matprofessorn Carl-Jan Granqvist. Han skulle tycka till om vården och gjorde det på ett ganska vettigt sätt. Jag hade ett halvt öra till låns och flumhörde på honom.

Så kör jag fram till hållplatsen vid Skansen och Cirkus, och som tvåa upp på bussen kliver:

TADAAAAAA

Carl-Jan Granqvist!

– Men va fan, dig hörde jag ju på radio alldeles nyss, säger jag.

– Jaha, vad roligt, säger han på sitt fryntliga sätt. Sa jag något bra?

Så snicksnackade vi lite om vad han sagt och tyckt innan han tog sitt sällskap med sig längre bak i bussen.

Trots att jag i mina olika jobb stött på tusentals (nåja) kändisar genom åren blir ändå en del möten lite märkligare.

Gör här en rankinglista på de fem mest konstiga (har säkert glömt en massa) busshändelserna:

1. Thåström kommer på bussen, hög som ett hus, och frågar om han får åka gratis. Det får han, och åker den enorma sträckan Norrmalmstorg - Stureplan.

2. Ulf Lundell ligger i baksätet på 46:an och hånglar med Fredrika, innan hans unga flickvän är känd för pressen.

3. Fredrik Olsson kliver på tillsammans med Siw Malmqvist på Odenplan och jag råkar säga:
– Nej men kolla. Pelikanen på min buss.

4. Anna Lindmarker tappar en vinflaska på Strandvägen och det rinner rödvin i hela bussen.

5. Olof Johansson, gamle centerledaren, skäller ut sin fru i mobilen.

Sånt kul händer aldrig på vanliga jobbet.

Inga kommentarer: