tisdag 16 december 2008

Stiila natt - heliga natt

Världens finaste textrader, faktiskt, finns nog i en av verserna till Stilla Natt.

Stilla natt, heliga natt,
Mörkret flyr, dagen gryr.
Räddningstimmen för världen slår,
Nu begynner vårt jubelår.
Kristus till jorden är kommen,
Oss är en frälsare född


Jag kan inte kalla mig speciellt kristen egentligen. Men just den där raden:
Mörkret flyr, dagen gryr
får mig att bli försiktigt religiös.

Jag har alltid älskat när Bajenklacken får för sig att sjunga sin text till den här vanvettigt vackra melodin.

1500 grönvita står och sjunger Hammarby Hammarby Hammarby.....ända till sista radernas: Bajen till jorden har kommit- för att frälsa oss.

Sen är det såklart skönt att ha gått på myten om hur jullåtarnas jullåt kom till:

"Stilla natt är en julpsalm, eller rent av julpsalmen framför andra. Det är ursprungligen en tyskspråkig julsång från 1818, med text av Joseph Mohr och musik komponerad av Franz Gruber samtidigt.
Tillblivelsen har en egen historia: Julafton 1818 bet en mus sönder bälgen i kyrkan i Oberndorf bei Salzburg. Utan bälg blev det ingen orgelmusik, men kantorn Franz Gruber och hjälpprästen Joseph Mohr räddade situationen. De sjöng tillsammans med barnkören till gitarrarrangemang Stilla Natt som de tillsammans under några hektiska timmar diktat och tonsatt på julaftons eftermiddag.
Sången sägs ha blivit översatt till minst 300 språk[källa behövs] och är en av de i särklass mest kända, sjungna och spridda julsångerna, i synnerhet i luthersk kristenhet
."


Jag tror att i stort sett alla artister med eller utan självaktning sjungit in den här trallen. Men här är min "5 i topp"!

5. Mahalia Jackson

4. Johnny Cash

3. Simon & Garfunkel

2. Sinead O'Connor

1. Elvis Presley

Elvis är så sjukt överlägset bra på den här sången att det är direkt fånigt!

4 kommentarer:

Batterisyra sa...

För det första... sinned o connor e bäst av dom där fem .. elvis e överskattad.
å för detandra ... sa inte du att dom hette Simon AND THE GARFUNKELS?
;)

En helt vanlig man sa...

Det var pappas jobbarkompis Ulla-Britt som sa Simon and the Garfunkels!

Elvis äger!

Bina sa...

Håller med dig om att Stilla Natt har en underbar text! Imorgon ska jag få äran att sjunga den med min kör i en kyrka långt från dig!

En helt vanlig man sa...

Kyrkan är alltid närmare än du tror Bina!