torsdag 22 oktober 2009

En osannolik slump

Börjar hemma i lägenheten med att plocka med mig lite rengöringsprylar för att fixa lite skit i motorrummet på bilen. Precis när jag går ut i trappen så hör jag klara "knull-ljud" från någonstans.

Nyfiken som man är spetsar jag öronen och märker snart att de kommer från lägenheten snett mittemot mig. Jag står kvar och lyssnar ett tag. Vill veta om det är film eller live. Men jag hör bara en tjej. Så småningom ebbar det ut och jag börjar gå nedför trappan.

Där möter jag en av de två katter som matte brukar släppa ut på innergården. Nu är bara polaren ute. Jag försöker få ut port-katten men det slutar med att även den andra kommer in.

Där står jag och lockar med kiss kiss kiss när plötsligt en dörr öppnas och en kille i byggjobbarkläder kommer ut.

- Katterna har kommit in, säger jag.

- I dont understand, säger han på dålig engelska.

- The cats are inside, säger jag då.

Han förstår ingenting och jag tror att han misstänker mig för att vara en tjuv som smyger i porten.

Försöker med lite mer engelska när han plötsligt säger.

- I need help.

Jag frågar vad han behöver hjälp med.

Då pekar han mot lägenheten där han kom ut och säger.

- I work there. I need to go to toilet. But no paper.

Döm om hans enorma förvåning när jag då ropar.

- This is your lucky day!

Och så sliter jag upp en rulle muggpapper ur kassen.

Har aldrig sett så stora, och lättade, ögon.

Han fick rullen. Och såg överlycklig ut när han kunde gå och skita i lugn och ro.

Sen ringde han nog hem och berättade om den märklige mannen. Med papper!

Inga kommentarer: