torsdag 22 oktober 2009

Kom att tänka på Baksi

Nör jag var liten brukade pappa varje år ordna en tävling i Hönsaboll som hette Huddingemästerskapet. Det fann tävlingsklass och motionsklass. Man skulle bo eller jobba i Huddinge Kommun, eller spela för någon av de tre klubbarna som hörde hemma i Huddinge.

Det här var innan E-mail och ocn online-rapportering, ja till och med innan faxen. Så man skickade in sin anmälan med vanlig post. Klubbarna skickade en lista med spelare och även företagen var duktiga på att göra en tydlig anmälan.

ÄVen privatpersoner gjorde det rätt hyggligt. Det kunde stå så här:

Hej
Jag önskar delta i Huddingemästerskapen den 7 november
Jag spelar herssingel motion

Bo Ek
Aspvägen 8
14141 HUDDINGE
personnummer: 470123-8676

Men en dag kom ett brev med bara en liten skynklig lapp i. På den stod med väldigt spretiga bokstävar:

ÄNMALAN MIG
BAKSI


Inte mer än så. Och just det härligt felstavade ÄNMALAN.

Och vem sjutton var Baksi? En man? En kvinna? Tävlingsspelare? Motion? Var det ens en hönsabollsspelare?

Jag hjälpte pappa med lottningen av tävlingen och vi chansade på att Baksi var en motionsspelande man.

Dagen för tävlingen kom och ingen av oss trodde väl att Baksi skulle dyka upp eftersom han inte knnat få något spelprogram eller tidsschema. Men plötsligt kommer en liten indisk man gående i sporthallen. Han går fram till pappa och presenterar sig:

- Godmiddag, Sir! Jag heter Bakri Sharjudin. När ska jag spela?

Så fick Baksi sin förklaring. Och en timme senare åkte han hem igen efter att ha förlorat med 15-0, 15-0. Han spelade sämre än han skrev.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Man kan ju hoppas att han inte läser det här ...

En helt vanlig man sa...

Undrar om han kan det...