torsdag 16 oktober 2008

En mycket märklig dag


Har du också sådana där dagar vars datum får dig att känna rysningar efter ryggraden? Eller få hurrven som Bilhyrarn skulle säga. 16 oktober är en sådan på många sätt för mig. Kollar man i den där rutan för historiska händelser dyker det säkert upp saker som att det var då Kung Leopold av Ghana nedkom med ett gossebarn, eller att Lin Cheng Wan uppfann den första kinesiska bilen.

I mitt fall är det mer emotionellt knas med 16 oktober.

Det är nämligen dagen då min exsambo Lea fyller år. Det är också dagen när pappa Ingenjören drog sitt sista andetag på Vidarkliniken i Järna. Det är dagen då exhustruns Storholmspappa fyllde år och även dagen då farmor Lie fyllde år.

Lea och Lie. Pappa och Storholmspappan. Det är ett jävla gäng att hålla reda på. Glad eller ledsen?

Nu när Lea är ute ur bilden är det ju lättare att ha mer fixerade tankegångar. Förr var det lite blandat när man skulle stå vid hennes säng och sjunga Har den äran, samtidigt som mor och syster stod vid pappas grav och sörjde.

Det var förresten hemma hos Lea som jag fick samtalet som berättade att pappa inte fanns längre.

Kanske var det straffet för födelsedagen året innan, den första vi firade tillsammans. Och då jag hade den dåliga smaken att komma farande med ett par begagnade högtalare till hennes stereo. Inte ens inslagna.

– Ja men va då, du behövde ju ett par nya...

Nu kompenserade jag det rätt fett senare på kvällen när jag mitt i hennes tjejfest ringde ned henne till parkeringen där hon fick hämta en enorm blombukett. Jag lovar att det gluttades bakom persiennerna däruppe på andra våningen.

Idag går de flesta tankarna till pappa. Han skulle fyllt 68 i september om han levt, och det är jättekonstigt att tänka sig honom som snart 70 bast. Han kommer alltid vara drygt 55 i mitt sinne.

Förresten är det tydligen World Food Day idag. Det låter bra. Jag tar och koncentrerar mig på den och drar å käkar innan jobbkvällen.

1 kommentar:

Batterisyra sa...

Fint inlägg som berör ..
Du e bra !
Försök håll hurrven borta... ring om det är nå!

Kramar om!