fredag 10 oktober 2008

Så olika kan man arbeta i kundtjänst


Sent omsider tänkte jag börja jaga ikapp den diskmaskin jag vann i våras när jag skrev en slogan om YES diskmaskinstabletter. Flyttar och annat kaos gjorde att jag inte orkade få hem en Electrolux till mig.

Alltså lät jag den stå på Tomteboda Postterminal och vänta. Att det sen skulle bli oktober innan jag kom på att åbäket kanske skulle kunna gå att sälja är ju en annan femma.

Ringde jag alltså till Postens Kundtjänst för att få numret till Tomteboda för att leta efter min diskmaskin. Efter kanske 10 minuters väntan hamnade jag hos en märklig kvinna som hette Ingrid.

– Hej, jag undrar om du kanske kan hjälpa mig att leta reda på ett paket som stod på Tomtbeoda i våras.

– I våras! Ja då är det inte kvar ser du.

– Nej, jag anar det. Men jag tänkte att du kanske kan koppla mig dit eller ge mig numret så jag kan ringa och fråga.

– Men det är ju inte kvar säger jag.

– Nej, kanske inte. Men då vill man ju veta var det kanske tagit vägen. Det var en diskmaskin som jag vann i en tävling. Procter & Gamble ordnade tävlingen.

– Då har väl inte du med det att göra?

– Jo, ehhh...jag vann ju diskmaskinen.

– Jaha, men det är dom som får reklamera.

– Jo, men nu tänkte jag ringa Tomteboda. Kan jag få numret?

– Absolut inte.

– Men sitter inte du på Postens Kundtjänst?

– Jo, men tänk om vi lämnade ut nummer. Hahaha. Då skulle ju alla ringa. De skulle inte kunna jobba.

Kära Ingrid, tänker man då. Hur många tror du exakt orkar göra sig omaket att sitta i telefonkö för att komma fram till kundtjänst? Hur många orkar ens ta reda på att Tomtebodaterminalen finns?

Eller, hur många jävla paket slarvar ni bort eftersom er personal uppenbarligen skulle bli nedringd...

Ett snabbt samtal till Procter & Gamble där en supertrevlig Eva tipsade om att maskinen förmodligen gått tillbaka till butiken. 

– Då kollar jag med dem, säger jag.

- Gör det, och jag drar igång detektivarbetet här. Jag kollar med dem som har hand om Yes så fixar vi det här.

Jag säger TACK och meddelar att jag ringer henne efter lunch.

– Jaha, så sent? Jag tänkte börja med det här direkt, säger Eva.

Allt medan Ingrid nobbar nästa kund i sin telefon.

1 kommentar:

Z sa...

Alla kan ju inte vara så serviceminded Eva och du.....