lördag 18 oktober 2008

Vad köper dom i RIssne?


Lunch med Ausra. Fick vänta en stund utanför ful-huset medan hon avslutade ett möte.

Under 20 minuter växte en kö framför en man med en minibuss. Folk i alla åldrar och storlekar köade tålmodigt ungefär som vid brödutdelningar i Vladivostok.

Mannen med bilen pysslade lite i ena bakdörren. Gick sedan till den andra bakdörren och hämtade en plasthink. Fick pengar och tackade för affären.

Några köpte flera hinkar och fick dem då i en platspåse.

Hinkarna var i 3–litersklassen. Som störst.

Det var rejält omöjligt att gissa vad de innehöll. Förmodligen inte knark eller sprit. Men vad kan det vara då?

Hade det varit typ lingonsylt borde kundkretsen bestått av Agda 81 och Hilmer 94. Hade det varit magiska svampar kanske Fritz 19 skulle stått först i kön.

Lunchen fantastiskt rolig. Och messet jag fick några timmar senare rätade upp en krökt ryggrad. Tack Ausra för det, sånt värmer nåt oerhört.

4 kommentarer:

Z sa...

kan det inte varit trattkantareller. De ser ut att vara i rätt ålder för sådana....

En helt vanlig man sa...

Fast dom köper man väl inte i en liten plasthink. Det behövs ju kass-vis för att det ska bli nåt kvar.

Batterisyra sa...

Jag som e från norrland måste ju säga hjortron... eller hembränt (Nån smart norrlänning har uppfunnit "spritplastpåsar")Varför gick du inte dit å kollade läget på närmare håll ? Jag e ju dönyfiken nu =)

Batterisyra sa...

Eller NEJ ! LINGON så fan klart ... Så dom kan göra VARGTASS! kom jag på nu när jag har funderat lite .. det är en COMBOpåse.. En fjärdedel lingon sen resten sprit! .. jag knäckte det! ..