måndag 13 oktober 2008

Kanalgäddan

Satt i godan ro och lyssnade på Ring så spelar vi i lördags morse när en fråga fångade mitt öra. Egentligen gillar jag inte den freakshowen, men nu satt jag fast med bara en radio som sällskap.

"Vanartig gosse" löd rubriken, och det är ju den som ska sätta fart på tankeverksamheten. Sen kom själva frågan som handlade om en fisk som brukar klara vintern genom att den kan överleva i någon form av dvala i närmast syrelöst vatten. FIrren gräver ned sig i bottenslammet och kommer sen upp till våren och simmar vidare.

Totalt tom i huvudet försökte jag komma på vad fasen frågekonstruktören var ute efter. För som sagt, nyförtiden säger rubriken oftast hela svaret.

Till slut fattade jag precis vad han/hon menade.

KANALJE är ju den vanartiga gossen.

Alltså måste ju fisken vara

KANALGÄDDA

Tusan heller.

Tjejen som fått frågan kunde inte, och programledaren fick efter hennes betänketid berätta svaret:

RUDA!

Vad fan då!

Klart att det måste vara KANALGÄDDA. Det vet ju alla.

Inga kommentarer: