söndag 19 oktober 2008

I would like to compeed








Apoteket Scheele klockan nio en söndagsmorgon är ingen rolig syn. Inte ens Bosse Ringholm var där. Det är trasiga själar som sitter och väntar på att få ut något recept som de kanske hittat i en snattad handväska under natten. Eller oroliga föräldrar som köper Alvedon stolpiller och näsdroppar till sina dunderförkylda telningar.

Eller så är det jag som bisarrt nog ramlar fram till luckan efter att ha fått nummerlapp 287 och väntat ett par minuter.

– Jag skulle vilja ha ett paket Compeed, skavsårsplåster.

Man ser hur expediten funderar. Det är nog inte den extremt mest vanliga beställningen just på söndagsmorgnar. Hon betraktar den slitna gestalten framför henne och undrar vad jag ska ha de där plåstren till. Är det något man kan ha som återställare? Är det något jag vill langa till en tonåring på Sergels Torg? 

Sen lugnar hon sig och går och hämtar tre paket. Vi enas om att det är modellen Hallux Valgus som passar bäst till min smashade fot. Om man googlar det inser man att det är detsamma som så kallad Kärringknöl, men vad då rå...jag står för min kvinnliga sida.