torsdag 9 oktober 2008

Fyra hjul och en bult


I ett par veckors tid har det låtit lite halvskumt från framvagnen på bilen. Det som först var ett floffande ljud från högersidan övergick efterhand till ett mer klonkande ljud från vänster. Det som ägt en bil i sin dag vet att floff många gånger är att föredra framför klonk. En bil kan och ska inte låta floff, och gör den det så är det förmodligen ett så konstigt fel att det ändå inte går att laga.

Men klonk är värre. Klonk brukar betyda mekaniska fel, och det brukar kunna bli riktigt dyrt när man inte är född med skiftnyckel i handen, utan kanske mer lagd åt hållet som herrarna i klippet.

www.youtube.com/watch?v=GFKMmdY4K2M

Igår var klonket värre än nånsin och jag var till slut tvungen att konsultera min gode vän Racketdoktorn för att fråga. Det den mannen inte vet om motorfordon är inte värt att veta.

Jag var smart nog att ha två alternativ när jag ringde honom, och han höll med mig om att drivknuten var ett ganska troligt fel. Men han tipsade också om det genialiska i att kolla om hjulet satt fast.

Det hade jag i och för sig kollat ett par gånger, men inte så jäkla noga. Nu böjde jag mig ner och såg till min fasa att vänster fram satt fast med bara två bultar. Av fem!

Första tanken: Vem fan är kaninkokerska i min närhet?

Alltså vem kan med avsikt ha lossat bultar för att jag ska köra ihjäl mig?

Sen såg jag till min lättnad att en av bultarna var av långt inne i hjulet och det troligare är så att de skakat loss efter att någon (läs däckmontören där jag tjackade sommarsulor) slarvat vid ditsättandet.

Nu blir det ut till Gladö och leta skrotdelar.

Inga kommentarer: