torsdag 27 november 2008

En utmaning på gång

När det blir för långtråkigt här på bygget brukar jag, Doughnuts pojkvän och Jonny Cypress utmana varandra på frågesport. Vi tar hjälp av vetgirig.nu, och ämnena är de mest skiftande.

DP brukar rikta in sig på historia och mytologi medan jag kör lättvarianter som lokal geografi och musik.

Efter lunch körde vi nio frågor om Björn Afzelius. Eller tio var det väl, men eftersom jag inte kunde svaret på den så räknas inte den.

Jag är även med i två löpande ligor på den sidan.

Frågesport är nog ett av Gud Faders bästa påfund.

Och en härlig källa till familjegräl.

Minns såväl när exsambo Lea stod i mitten på TP och skulle få den avgörande frågan. Det var första gången på säkert 500 matcher som hon kunde slå mig.

FRÅGA: Var på jordklotet regnar det mest?

HENNES SVAR (efter extremt lång betänketid): Himalaya!

JAG: Precisera dig!

HON: Vad menar du?

JAG: Svaret räcker inte.

HON: Mount Everest.

JAG: Nej, rätt svar är Himalayas sydsluttning.

Någon kvart senare avgjorde jag matchen med att svara rätt på frågan om var sommar-OS skulle ha gått 1940.

Hon förlät mig aldrig helt och hållet. Och ämnet var faktiskt en gång uppe under en terapi-timme.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade inte heller förlåtit dig.

Z sa...

INte jag heller. Att vara så småfjuttig....

Batterisyra sa...

Han är sån .. jag har å råkat ut för honom .. suck...

En helt vanlig man sa...

Men rätt ska väl ändå vara rätt?

Är det kul att vinna matcher på fusk?

Och till Batterisyra säger jag bara:

Couronne, Boule, Minigolf, Pingis med alla händer utom vänster, Städer Djur och Växter.

Mao: SKITSPEL ;o)