fredag 28 november 2008

Stiefelknecht


Eller stövelknekt om man vill prata svenska. Ett fantastiskt vackert ord. Det är inte alla ungdomar som har koll på vad det betyder, men vi i den äldre generationen vet förstås.

En stövelknekt är en sån där mackapär som man använder för att ta av sig dojjorna.

Jag tror inte någon under 70 har en sådan i hemmet. Lika lite som en herrbetjänt, eller ett sideboard.

Men om jag någon gång ska ha en titel på mitt visitkort tror jag det ska stå: STIEFELKNECHT!

Det låter rätt imponerande.

5 kommentarer:

Z sa...

De har en på dagis. Och många är under 70 där. Fast det är ju inte ett hem å andra sidan...

En helt vanlig man sa...

Visste du att det hette stövelknekt?

Z sa...

Ja, är det konstigt?

En helt vanlig man sa...

Nej, men du är ju snart 70...

Batterisyra sa...

Precis som Zoila säger så har banne mig varje FÖRSKOLA ( om jag får be;) ) En stövelkneckt i sin hall... så kom med nått nytt grab...ja menar Gubben!