onsdag 15 april 2009

Gästrecension

Jag är fräck nog att sno en recension rakt av från något äkta Geni som kallar sig Pekbokspojken.

Även om jag inte vet om jag tillåter uttrycket "Min älskade Mange Lindberg".

För Magnus Lindberg är ju min älskade "Mange Lindberg"!

Recensionen, som är värd fem plus bara den!

Men idag var det sannerligen något som borde vara allas rättighet att få se.
Om man vill orkar och har fantasi.
Det var mycket långt, förband från 19.00, sedan 19.30 - 23.00.
20 minuters pisspaus.
Och under alla dessa timmar var det sannerligen fest med en mycket spontan och glad
Caj Karlsson som sjöng jättemånga duetter med alla härliga kompisar som fanns att hitta.
Som satt i sin soffgrupp och njöt när Sveriges Gubbrockselit sjöng egna låtar och hur allt detta blandades
på ett mycket stort och brett sätt. Festens tema var typ, bredd, blandat och kompromisslöst av sköna gubbar och några söta flickor.
Och detta är jag mycket nyfiken på hur herrar recensenter i landets tidningar skall återge.
Det kan sluta precis hursomhelst.

Det krävdes viss konstlust att se denna afton och att ta in alla intryck, men jag älskade varje minut med ett ynka undantag.
En Martin Andersson som inte hade där att göra. Men han var försumbar. En wannabe.
Kvidande vackra ballader med Magnus Lindberg [min älskade Mange Lindberg], Linus Norda, flickorna i Cockies n Beans.
Egna låtar av Caj Karlsson. Gammalt, nytt. [en rörd CK knöt näven när han framförde "avd. 10" på ett starkt sätt]
Cabaretduett med Stefan Sundström. Stefan Sundströms eget vackra bidrag. Om döden.
Punk deja vu med Johan Johansson och man kände nästan att man var tillbaka hos KSMB nånstan på 1980-talen!
En sann scenkonstär Johansson som den punkrockare han är.
En Lasse Tennander som gav precis tvärtom mot punk. Känslosamt så att Caj Karlsson aldrig ville sluta krama honom.
Två störtsköna låtar med Anders F Rönnblom. En från soffgruppen i duett.
Och en lååång egen rocklåt med myyycket gitarreffekter och en briljant text. Bob Dylan på svenska.
Kanske bäst under hela kvällen...
En brud, vars namn jag tappade, som spelade saxofon så att Cirkus inte står kvar längre.
Hon blev nog allas älskling denna docka med sin stora trut!
Och sist i artisparaden, Staffan Hellstrand. Superbt.

Sen kom finalen. Nr1.
ALLA artister in, trångt och rörigt och en mycket brokig skara människor där Stefan Sundström, utan undantag, såg roligast ut i långt, grått stripigt hår och lika långt grått skägg. Och hatt. [Hans Scheike varning.]
Men gosse vad han dansade och gosse vad dom spelade "Lilla fågel blå" av Staffan Hellstrand som finallåt.
200km/h på scenen!! Världsrekord. Alla sjöng! Länge. Länge.
Och.
Sen.
Caj Karlsson ropades in igen.
Sjöng en lugn låt till sina barn varav ett fanns i publiken.
Vid ett tillfälle sjöng Caj Karlsson med Frida Öhrn en slags "Om du lämnar mig nu" [LW-MissLi] och Karlsson gjorde sitt jättevackert men Frida Öhrn tog oväntat i för starkt för att den skulle bli 100.
I "Release me" sjöng hon fantastiskt återhållsamt. Saknade det idag. Hitvarning ändå på låten.

Dags för final 2. The Final.
ALLA in på scenen igen och dags för en splitterny sång som var jättelång. Alla hade papper.
Johan Johansson berättade en anekdot om att denna låten var en blandning av Mikael Wiehe och Thomas Di Leva. En kosmoslåt.
Och sen rev dom av låten, Låten; "Holger är kvar"!
Wow, detta har jag på film vilket jag sjukt glad över.
En mycket lång låt där något unikt i form av att alla dessa musikikoner tillsammans stod där i en enda stor eufori och med glädje och kärlek och en underbart rörd Caj Karlsson sjöng för full hals i en evighet: "Holger är kvar".
[Utlovade Lars Demian kom inte. Magsjuk.] Och man kan säga att Stefan Sundström tog som sin uppgift att vid ett mycket stort antal tillfällen stoppa in att "Demian är magsjuk" i "Holger är kvar".
Kvällens stora humorinslag från Scheike.
Det kommer att dröja innan jag får se något liknande detta igen.
Det var som om jag var på Gärdet och det var 1970-talet igen.
Det bästa med detta var att det så brokigt och konstigt och att inget stämde så att det blev helt underbart.
Det märktes att detta låg inget produktionsbolag bakom.
Och när händer det igen?

Alla som kan se detta; -Missa inte för helvete!!

Inga kommentarer: