torsdag 9 april 2009

Var kommer all ilska ifrån

Jag vaknar till vid sex-tiden av ett sms från en kollega som är jättearg för att jag glömt en gaffel på skrivbordet.

Han är så arg så han måste messa mig klockan 6 på morgonen. Så arg att han vet att han måste göra det direkt. För tänk om han skulle vänta till klockan 8 eller 9. Då kan ju ilskan hinna gå över. Och då får han ju inte säga till mig.

Jag väntar med att svara till klockan 8 för att inte ge mig in i någon slagväxling. Visst, det är såklart slarvigt av mig att glömma en använd gaffel. Men i min egen värld är det inget jag skulle bli ledsen av. Jag skulle diska den.

Men den här kollegan ser det inte så. När jag skriver mitt mess och säger Glad Påsk och att han ska ta det lite lugnt får jag ett fortfarande upprört sms tillbaka.

Mess och mail är saker man ska ta det försiktigt med. Det är oerhört lätt att skälla på folk i ett tonläge som är skruvat.

Maildebatter når en nivå som liknar en skyttegravsuppgörelse fortare än någon anar.

Man får såklart vara jättearg för att jag är en slarvig lortgris. Men åtminstone jag lär mig mer av att någon är schysst när den försöker rätta mig.

"Hörru, även om du själv inte tycker det är så farligt så tycker jag det är jobbigt att mötas av disk när jag kommer till jobbet"

Sånt lyssnar man på!

"SKÄRPNING!"

Sånt lyssnar man inte på.

För alla är vi upprörda över olika saker hos våra kollegor. Och alla lever vi efter regeln att det vi själva gör är rätt.

Glad påsk

6 kommentarer:

Z sa...

Fast å andra sidan om du inte respekterar andras ilska utan bara skiter i om de verkligen är arga och skriver SKÄRPNING kommer du ju bara fortsätta lämna gamla äckliga använda gafflar på andras skrivbord och fler och fler kommer att bli arga..? Visst är det dumt att bli arg och uttrycka sig fel, men det är lika dumt att inte lyssna på någon som verkligen är arg bara för han eller hon i dina ögon uttrycker sig fel.

En helt vanlig man sa...

Det sa jag ju inte att man gör.

Jag sa bara att man tar det bättre om man säger saker schysst, än om man går till anfall.

Batterisyra sa...

Håller INTE med Z.. för jag menar va fasen.. har man inget bättre för sig än att messa om en sketen gaffel kl sex på morgonen då känns det som om man bara vill mucka gräl eller vara viktig på nått vis.
Visst man ska ta andras ilska på allvar, men å andra sidan känns det som att den som är förbannad även den kan tänka längre än vad näsan räcker.. ja manar det va ju inte så att det var jordensundergång det handlade om ..
Nä sura människor som måste riva upp himmel och jord för minsta lilla småsak har jag inte mycket tillövers för...
och OM dom ändå ska det .. kan dom göra det öga mot öga å inte skicka ett barnsligt sms.

Anonym sa...

Håller med fröken Batterisyra :)
Visst kan man säga till och tala om vad man tycker och tänker ang. lämnade bestick eller vad som. Men man säger det face to face tycker jag.

Jag möttes av ett skrivbord fullt av prylar och gamla kaffekoppar etc plus dessutom ett oladdat headset när jag kom till jobbet imorse men inte fan skickade jag nåt surt sms till den som suttit här igår för det! Jag sa till henne dock, men hon bad faktiskt om ursäkt själv innan jag hann säga nåt. + poäng på sånt! /L

En helt vanlig man sa...

För övrigt så var det inte på andras skrivbord.

Det var på ett gemensamt skrivbord.

Batterisyra sa...

Man ska fan inte va sur å jävlig ändå.. gemensamt eller inte! .. som sagt .... det finns större problem här i världen...