tisdag 7 april 2009

Nicaragua

Den som har möjlighet ska lyssna på reprisen av Studio 1 senare ikväll. Eller lyssna på webben.

Sveriges bästa radiopratare Lars Palmgren har gjort ett fantastiskt reportage från Nicaragua apropå att Daniel Ortega är på väg att vilja bli landets ledare igen.

När jag var 18-19 år var Nicaragua landet man pratade om. Björn Afzelius, Wiehe och Thåström samlade in pengar.

Sandinisternas kamp var en fråga för hela världen.

När de sen förlorade valet 1990 försvann landet i glömska.

Men hos mig finns det alltid kvar. Kanske mest av den banala anledningen att det faktiskt är ett så vackert namn.

Men också för att jag runt 1986 såg ett genom-magiskt reportage i SVT om en pojke där. Det sitter rakt innanför ögonen fortfarande. Och så spelades den fantastiska Nicaragua Nicaraguita i programmet.

En låt som kompositören idag förbjuder Ortega att använda.

Som sagt, lyssna på Studio 1 på ett eller annat sätt.

Det är det värt.

Och här är låten

Nicaragua Nicaraguita

Jag måste nog åka dit snart. Hyfsat vackra bilder.

2 kommentarer:

Kiki sa...

Jag känner också stark för Nicaragua. Min (ingifta) svåger är ju därifrån. När jag och D var där var det första gången jag insåg vilken inverkan Sverige haft på det landet. Vi bidrog med mycket under revolutionen.

Ska du åka dit finns det bostad vackert beläget för dig. Det skulle dom bjussa på :-)))

Kiki sa...

Glömde tacka för tipset. Jag ska absolut lyssna på det!!!