lördag 2 maj 2009

En sån där nystekt strömming med hemlagat potatismos

Det var repliken som fick mig att härskna till idag. Två killar stod framför mig i kön till den eminenta strömmingsvagnen på Slussen där jag brukar käka lunch ibland.

Det finns en massa små skyltar med olika rätter, och alla har namn som Klämma eller Sotare eller Hallänning eller liknande.

Och så finns det matigaste som är just en portion strömming och mos. Med tillbehör som dansk remouladsås, pressgurka och annat godis.

De här två killarna såg ut att vara fullt fungerande varelser både vad gäller tankar och rörelsemönster, men så säger den ene alltså:

– En sån där nystekt strömming med hemlagat potatismos!

Och det räckte.

Varför?

Jo för att han läste innantill från en skylt. Och sa vad som stod där. Man gör inte så. Man tänker:

- Hmmm....dom har nog inte gammal strömming här..alltså behöver jag inte säga nystekt....och om dom skriver hemlagat potatismos lär jag inte behöva betona att det är hemlagat..knappast ens att det är gjort på potatis.

En "strömming å mos" hade räckt utmärkt.

Jag vet inte varför jag är sån här, men de som minns en viss signatur som en gång skrev i ett visst forum vet också om min avsky för floskler, klyschor och meningslösheter.

Spar på orden!

Om det står en korvgubbe i en simhall och bara säljer kokt korv ur en kastrull behöver man inte beställa en kokt med bröd. Det räcker med "en med bröd". Att man säger med bröd är okej, eftersom det finns dom som köper utan.

Jag var tvungen att gå från strömmingsvagnen. Jag hade tänkt käka just samma som killarna framför, vilket i och för sig hade varit en omöjlighet bara det eftersom god sed i affärer och i kiosker påbjuder att man inte köper exakt samma sak som den framför.

Nu vet jag att vissa kan ta åt sig över dessa mina elitistiska sidor...men jag bjuder på det.

För som alla vet:



För övrigt är jag jäkligt avundsjuk på Konungen (ex-strömmingen) som en gång intervjuat Band of Horses. Det vill jag med.

Nu ska jag se Real Madrid - Barcelona och VIllarreal - Sevilla i sällskap av bajare. Det kan bli kul :o)

Inga kommentarer: