fredag 22 maj 2009

Smeknamn och Eldkvarn


Jag har aldrig förstått storheten med Eldkvarn. Jag tyckte det mest var kul att pappa Carlyg brukade säga att något inte hade hänt sedan Eldkvarn brann. Men bandet har jag faktiskt aldrig gillat.

Mina vänner, företrädesvis manliga, hyllar och prisar bröderna Jonssons rockorkester sedan urminnes tider (Jag höll på att skriva sedan Eldkvarn brann), men jag har aldrig fallit till föga. Jag som blivande medelålders helt vanlig man borde vara urtypen för att gilla just Eldkvarn. Men tvärtom. Jag tycker faktiskt nästan illa om grejen.

Har försökt analysera varför det är så.

Tyvärr är svaret så enkelt att Eldkvarn står för så många saker som jag tycker illa om. Vi tar dem i listform.

*En sångare som krystar fram orden och inte låter lyssnaren själv avgöra om det är känslosamt eller inte.

*En sångare som har hatt. Det är otroligt töntigt med hatt på rocksångare. Gäller även Per Persson.

*En sångare som kallar sig själv för sitt smeknamn. Det är fruktansvärt töntigt. Okej om andra säger det, men att själv kalla sig för "Plura".

*Långa draveltexter som egentligen är tomma på innehåll. 

*Släktskap med den rockmaffia som under 90-talet kallades Rockeliten och gjorde hyllningsskivor till var och varannan död svensk trubadur.

*En sångare som tycker han är cool för att han knarkat.

Plura hade ett sommarprogram för några år sedan och det var extremt dåligt, bara så ni vet.

Men det här med smeknamn alltså. Håll med om att det är fånigt och en dålig anknytning till sportvärlden på 50-talet då folk kallades saker som "Den vilde jägaren" och "Tjärpapp". 

Jag tror aldrig "Nacka" Skoglund kallade sig för annat än Lennart. Men den här Plura verkar väldigt nöjd med sitt smeknamn.

Egentligen borde ingen kallas annat än det man heter. Okej för saker som Danne på Daniel eller Vickan på Victoria. Men annat går bort. Du kan klara dig på att kallas för ditt smeknamn, men annars fungerar det inte.

Alltså, det är okej för folk att kalla andra för saker. Precis som jag gör i Bloggen. Men inte att kalla sig själv det.

Jag vill aldrig bli uppringd av någon som säger:

- Hej, det är Brudmagneten.

eller

- Tjena, La Fleur här.

Fast faaaaaan. I La Fleurs fall måste jag nog göra ett undantag ändå...skulle han säga

- Hej det är XXXXXX...skulle jag inte fatta vem det var!

Men ringer Plura och säger att det är Plura.

Då lägger jag på.

3 kommentarer:

Lovisa sa...

Får väl börja kalla mig själv nåt annat här då... ;-)

Batterisyra sa...

Vilket töntigt inlägg .. på rikt!

1.att du anser att han krystar fram orden eller inte gör så att vi läsare inte får avgöra om det är känslosamt eller inte..

2. antagligen lika töntigt att bon jovi klippte av sig sitt 80-tals pudelhår...som att PLURA använder hatt.

3. Jag hette inget annat än mitt smeknamn under min uppväxt ... och jag använde det ALLTID själv .. förutom när jag skulle skriva under nått eller så.. men å andra sidan .. jag kanske e en tönt.

4.Hyllningsskivor... tja.. va säger man om det ? är man bra på att sjunga så kasnke det kanske inte är så konstigt att man gör sådana?

5.Långa draveltexter som är tomma på innehåll?.. Du har lyssnat för lite eller fattar inte det bakomliggande.. ?

6. Hur vet du att han tycker att han är cool för att han har knarkat?.. Kanske hans sätt att hantera skiten?

7. Och åter igen det här med smeknamn... namn som namn... Plura kanske inte tycker om sitt vanliga namn Per Malte Lennart Jonsson..och ärligt talat vem fan orkar bry sig?

Och att jag ens orkade svara på det här å reta upp mig på inlägget .. fattar jag inte heller.
Men .. orka bry sig..

Erik Dahlberg sa...

Plura är kung.
Det borde även du fatta.
Erik