fredag 22 maj 2009

Ett streck i ett konstigt ord

Jag har varit en ensam kämpe i väldigt många år. En ivrare för ett litet streck.

När man ska skriva ett konstigt sammansatt ord som exempelvis duggregna fungerar det väldigt bra om man smyger in det där lilla strecket. Så att det står dugg-regna i stället. Jag blir väldigt glad av människor som hanterar språket på det sättet.

Man kan i svårare fall använda två stycken streck. Som när man ska skriva Uefa-cup-titel. Det blir väldigt snyggt men det kräver förstås både mod och träning.

En vän till mig har sagt att hon skriver som hon tänker. Det kan också fungera. Annars gillar jag det gamla talesättet "Du talar som du har förstånd till". Det går förstås att applicera även på det skrivna ordet.

När man jobbar i Det stora huset är det där lilla strecket mest ett jävla gissel. För på det ena sättet ska man skriva det så här: _ och på det andra sättet: -
Gör man fel så blir det konstigt för den som ska läsa det. Och det vill man ju inte.

Jag tror vi slutar här.

2 kommentarer:

Bina sa...

Och dessutom ser jag oftare isärskrivningar av ord, vilket är mycket irriterande.

En helt vanlig man sa...

Men det tycker inte jag gör något. Jag hävdar fortfarande att särskrivningskritik mest är på hittad. För att en massa människor tycker det är skoj att hitta på ord som blir roliga särskrivna.

Men det är jag det.