tisdag 16 juni 2009

Cash is king

Kommer du ihåg förr när man stod på banken och köpte Thomas Cooks resecheckar. Det var "the shit" på den tiden. Långt innan minsta 9-åring hade eget VISA-kort inför Thailandsresan.

Pappa hade checkhäfte och mamma hämtade något som hette reservblankett på PK-banken. Så använde man noteringshäfte.

Länssparbanken hade en enorm mynträknare som skulle kunna gjort skäl för epitetet helvetesmaskin, men den var fantastiskt rolig att gissa summan på när bankmannen hade tömt ens spargris genom att öppna bottenplattan med en speciell platt nyckel.

Så stoppade han bankboken i en springa i sin datamaskin och in skrevs behållningen och en gång om året påfördes några kronor i ränta.

Länssparbankens bok var mörkgrön. PK-bankens var ljusblå.

Jag tycker valutamarknaden var häftigare förr. Idag ska jag föra över pengar från en fond till mitt vanliga konto. Jag behöver inget annat än leg med mig. Det tycker jag är lite mesigt.

Inga kommentarer: