tisdag 30 juni 2009

Sjön Hjälmaren



En riktigt mysig dag med La Fleur på golfbanan där hjälmar kom på tal under två olika tillfällen. Det första var när jag på nionde hålet fick på en mästerlig drive som tyvärr var lite lite sned. Så pass sned faktiskt att den for iväg med en hiskelig fart mot det gäng med arbetare som stod och kokade asfalt för att fixa gången från första tee.

Nu låter det här som ett dåligt slag, men det var det inte. Men banan på Haninge Strand är lite lurig i och med att en skogsdunge skiljer hålen åt.

Jag fick vråla mitt allra mäktigaste FOOOOOORE vilket jag sedan också fick kommenterat från restaurangen där i stort sett alla hade hört det.

Alla utom asfaltskokarna som hade fått bollen rakt över sina huvuden vilket en man berättade som sett eländet. Hade jag haft lite otur där så hade jag nog dräpt min första människa.

Det leder oss in på faror och fruktan på vägarna. Min vän Doktorn fd Avhandlaren är en av de människor som har mest respekt för trafiken. Vilket också gör att jag respekterar henne väldigt mycket.

Men idag berättade La Fleur om två personer som med råge överträffar Doktorn fd Avhandlaren. Nämligen Pappa La Fleur och Mamma La Fleur.

Dessa två ska tydligen i början av 70-talet ha ägt en Renault 4L, en så kallad Laban. När de företog långresor med den bilen, som i alla tider ansetts som en av världens minst krocksäkra, så iklädde sig både mamma och pappa handskar och.....jepp....varsin bilhjälm. Precis en sån som Gösta Engström hade i sketchen Rattmuffen.

Åh, vad jag hade velat se den bilden.

Inga fler hjälmar annars den här dagen som alltså var förträfflig. Rimmad lax och dillstuvad potatis var dessutom en fantastisk lunch.

Och många bra saker hände på banan.

Som att La Fleur hängde hinken fel på bollmaskinen vid rangen varpå 16 bollar studsade åt alla håll på asfalten och en 15-åring i rosa Lacoste inte kunde hålla sig för skratt.

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Hahaha! Ja, det där överträffar nästan mig, men jag har faktiskt i mitt stilla sinne ofta undrat varför man faktiskt inte HAR hjälm när man åker bil... Varför har man inte det?

En helt vanlig man sa...

För vad hjälper en hjälm om man frontsmäller i 180 km/h? Fast så fort kör väl ingen...host host