tisdag 2 juni 2009

Verk som ger huvudvärk

Jag är för tillfället inblandad i diverse konflikter, nja kanske dispyter...nej inte ens det. Jag är utsatt för byråkrati helt enkelt.

Fick ett brev från ett statligt verk igår med bouppteckningen efter farfar. Det visade sig att jag hade glömt att kryssa i några rutor på första sidan. Det sitter alltså en man på ett verk i Härnösand och går igenom den där skriften. Så ser han rutorna som borde varit ifyllda:

O Dödsbodelägare

Han tycker då inte att han kan fylla i dem själv. Utan han skickar tillbaka hela papperssamlingen till mig och ber mig fylla i dem. Bra där staten!

Idag fick jag brev från Skatteverket som hade synpunkter på min deklaration. Det visade sig att SAAB hade skickat en uppgift om att jag hade betalat skuldränta på 38 till dem efter att jag använt krediten på mitt SAAB-kort förra sommaren när jag fixade bilen.

Den räntan får jag ju dra av vilket ger mig 10 kronor i extra skatteåterbäring. Och tio spänn är ju ändå tio spänn, så det är ju schysst att de rättar till det hela.

Men det roliga är att det finns en bisats eller tillsats eller avsats (eller en stor jävla sats bara...) i brevet där en byråkrat påpekar att på grund av avdragstillägget kan jag inte få mina skattepengar till midsommar.

Vilka jävla kranar. Vad tror de?

Att jag vill ha 3000 innan midsommar och ha lite extra kul ledighet, eller få 3010 kronor någon gång i augusti?

Tur att rätt ska vara rätt i alla fall.

Det stora huset är också ett verk.

De betalade ut min lön idag. Det var bara 8 dagar försent.

Inga kommentarer: