tisdag 30 juni 2009

Kolven och Bernt

Den 17 april lovade jag här i bloggen att berätta om Kolven och Bernt. Idag gör jag det.

Kolven och Bernt är två legendariska halvnarkomaner från Jönköping. Jag vet inte ens om någon av dem är i livet längre.

I alla fall så var dessa två herrar för många år sedan på rockfestival i Roskilde. De hade åkt dit av en enda anledning. De skulle se Kolvens favoritband, The Cult.

Om du nån gång har varit på en rockfestival så vet du hur många bra band som spelar där, och hur kul det kan vara att vandra runt på festivalområdet och träffa folk. Det gjorde inte Kolven och Bernt. De låg i sitt tält från torsdag förmiddag då de hade kommit till Roskilde. The Cult skulle spela sent på lördagskvällen.

Nu ska man ha i minnet att Kolven verkligen diggade The Cult. Kanske ungefär som jag gör med Waterboys, eller i alla fall med Dylan. Han skulle verkligen se dem.

Dagarna på festivalen gick och Kolven drack knappast bara Päronsoda och åt Läkerol. Bernt var nog inte heller hälsoprofet.

Lördagskvällen kommer och Kolven och Bernt sätter på sig de rätta attributen i form av boots och jeansjacka. De börjar gå den långa vägen över gräsängarna och det är nu ungefär 20 minuter kvar till inledningsackordet. Det är då Kolven fäller den överjävliga kommentaren:

- Äh, jag orkar inte se Fulet!

Och så går han och Bernt tilbaka till tältet.

De har alltså löst en biljett till en riktigt dyr festival. De har åkt hela vägen till Danmark. Och så skiter de i att titta på det enda band de ville se.

Det är klass!

På vägen hem på E4:an, på den tiden var den krokig och skogig, säger Kolven plötsligt till killarna i bilen:

- Jag ska av här.

De är mitt ute i skogen och det känns som mil till närmaste samhälle och kilometer till närmaste hus. Alla grabbar försöker få Kolven att stanna i bilen. Alla utom Bernt:

– Låt Kolven va. Kolven mår ful!

Att må ful är ett så vackert uttryck. Må fult hade inte ens varit hälften så bra.

Så bilen stannar och Kolven kliver rakt ut i skogen.

Tre dagar senare dyker han tydligen upp på ett socialkontor i Gnosjö och får hjälp med en biljett hem till Jönköping.

Varför berättar jag det är nu?

Jo, om bara några veckor spelar The Cult i Hultsfred...

Jag skulle gärna se Fulet!

Inga kommentarer: