fredag 5 juni 2009

Full rulle

Det var mängder av intryck i huvudet igår och ett tag kändes det som det skulle börja koka på riktigt därinne. Men det gick över och sammantaget var det en torsdag som var riktigt bra.

Tillbringade ett par timmar i Helsingborgskans sällskap och vi var på nån form av turné i de södra förorterna. Med vaniljbulle på Älvsjö konditori och en bilbesiktning i Sätra. Det vore fantastiskt om någon kunde förklara vad som gör att ett halvljus kan gå sönder mellan klockan 11 och 15 just på besiktningsdagen. Nu fick jag godkänt ändå, eller snarare en sån där anmärkning som man inte måste visa upp att den är åtgärdad.

Det blev Springsteen på kvällen och aldrig har jag sett ett sådant skådespel som publiken bjöd på den här gången. Det var inte en rockkonsert vi var på. Det var en mulle-utflykt modell grande som begav sig till Stockholms stadion. Överallt gick vuxna människor i galonisar, regnställ och sydväst. Alla med inställningen att det skulle bli fest.

60-åringen på scenen gjorde sitt bästa i rollen som lekledare och vad jag kunde se var det ingen i publiken som misstrivdes. Dacke vek dock ned sig halvvägs och messade att han ville bli upphämtad på Centralens pub efteråt. Vekling.

Karl Marx och jag rockade på och det var en upplevelse att höra American Land på Vårgårda-dialekt i vänster öra.

Märklig dröm efter det där jag hamnade i dispyt med en finsk mjukglassförsäljare. Han doppade min glass i krokant istället för chokladkräm. Och i drömmen tålde jag inte nötter.

Men det läckra var annars hur han gjorde glassen för övrigt. Han stoppade ett färgglatt tuggummi i struten. La i en halv kula blåbärsglass och spritsade sen på mjukglassen innan den skulle strösslas. Det var skitsnyggt.

Mycket bättre än en annan del i drömmen där en sur expedit på Burger Kings Drive thru kastade 50 paket ketchup in i min bil efter att jag kallat honom för kommunist. Hans chef, som såg ut som Expressens Thomas Mattsson, gav mig dock rätt och den här Jonas fick som straff tvätta min bil.

Så är det.

Inga kommentarer: