måndag 26 januari 2009

Dubbel blåsning

Jag var uet hos syrran för att låna ut bilen i går kväll. På väg hem missade jag bussen med tre minuter och pendeln med fyra. Så jag tänkte att jag kunde ta den där jämra trösthamburgaren igår istället.

Gick in på den lokala grillen och beställde en klassisk "hundfemti". Det vill säga en 150 g hamburgare och till det en Cola Light.

- Allting på?

Jag svarade som man ska att jag ville ha allt utom senap.

Senap är ju som alla vet ett tillbehör till korv och julskinka, men inte till kött.

Mannen i köket yxade ihop min hamburgare och när han sen gav den till mig log han sitt soliga leende och sa:

– Du skulle ha stark senap va?

Jag hajade till en mikrosekund men fann mig och sa:

- Haha, precis.

Hans roliga fint hade inte direkt lyckats men han var nog lite smånöjd ändå.

Jag gick ut från grillen och iväg mot pendeltåget. Då flög min humor-fan i mig.

Efter en minut styrde jag stegen tillbaka mot korvkiosken. Gick in. Steg fram till disken där grillmannen tittade upp:

– Du, säger jag. Du glömde ju senapen i alla fall. 

Så lyfter jag locket på hamburgaren och visar den senasplösa köttbiten.

Han ser jävligt brydd ut. Hur fan var det, ser han ut att tänka.

Och det gör han nog fortfarande.

1-0 till mig!

Inga kommentarer: