fredag 30 januari 2009

På promenad genom stan

En kväll som såg ut att bli en rysare vid telefonen vändes till en riktigt mysig  promenad genom stan.

Doktorn fd Avhandlaren tog ut mig på en skallrensar-runda av kolossalformat där det blev mycket vettigt sagt och en hel del skrattande.

Det finns något mystiskt i att sånt vi pratar om på något sätt sker i verkligheten ganska direkt. När Doktorn pratar om att kanske köpa en kanin hem till barnen så tar det en kvart innan vi ser en kanin (eller om det var en knubbig hare) springa i vägkanten.

Om Doktorn berättar att hon har en favoritartist så råkar vi gå förbi en rock-klubb där den artisten spelar just den kvällen, och han gör det om 20 minuter.

Alltså såg vi Stefan Sundström igår. På ett sätt rena rånet eftersom det kostade 170 spänn för typ 50 minuter. Men Stefan är både bra och från Farsta, och får man höra någon sjunga om Magelungen och Che Guevara är man nöjd.

– Du, Magelungen det är en sjö i mina hemtrakter, viskade jag till Doktorn.

– Du, svarade hon. Jag har varit i byn där Che Guevara dog.

Man kan vara berest på olika sätt.

Kvällens bästa missförstånd utspelade sig utomhus. Doktorn gick och orerade om ett marsvin som funnits i familjen en gång för längesen. Hon kom in på att det egentligen mest var synd om det där marsvinet.

– Alltid när man öppnade kylskåpet låg det där och pep, tji tji tji.

För en kort stund, tänkte jag...sen var jag tvungen att fråga.

– Men vad fan, hade ni marsvinet i kylskåpet?????

Sällan har jag sett någon vara så nära att kissa på sig av skratt.

Förresten såg vi en kille som var jävligt lik Tord Karlsson på bussen hem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

mmm... fast alla mina Thord Karlsson stavar med h...
Dina utan h alltså? Fasen också...

Lovisa sa...

Å alla mina klskåp har alltid stavats med y, tror jag... ;-)

En helt vanlig man sa...

Typiska kommentarer för en som föreslår att vi ska köpa gå-STAVAR till våra promenader.