onsdag 28 januari 2009

Karl Marx ringde

Min äldsta kompis är född 1949. Han är en legend på många sätt. Förutom att han blivit förväxlad med Karl Marx samlar han på folkhögskolor. Jo, det är sant. Var vi än åkt på fotbollsresor över landet har Ha Men (vi kallar honom så eftersom han säger det på sin västgötska) ropat till om han sett en skylt som pekar mot en skola. Då måste vi åka in och kolla entrén så Ha Men kan bocka av den.

Ha Men är tunnhårig och har långt vitt skägg. Så har han sett ut sen jag lärde känna honom 1988 på en garageplan på Södermalm.

Han är jämngammal med Bruce Springsteen, och nyss ringde Karl Marx (eller Ha Men) och berättade att han skaffat biljetter till alla tre Springsteenkonserterna på Stadion i sommar.

Okej, man har sett honom en jävla massa gånger. Men man blir ändå ledsen och ångrande om man inte går dit. Så...1800 pix fattigare nu då.

För övrigt tycker jag man kan tänka på att även om man inte heter det i första namn kan man heta det i andra eller tredje namn. Typ, eller nåt... 28 januari host host.

Det finns fantastiska berättelser om Ha Men och jag skulle kunna fylla bloggen med sådana. Tyvärr finns inte tid just idag, men påminn mig gärna så ska jag berätta om bävergrytan i Skåne. Eller hur det bjöds på rester och oliver. När han fick jobb som skäggmodell, eller när vår danska kompis Mogens körde vilse i en rondell och fick frågan via kommunikationsradion:

– Var är du nånstans?

Och svarade på dansksvenska

– Inte fan vet jag. Det är en jävla massa bilar i alla fall. Och så en rund ring.


1 kommentar:

Z sa...

OCh vi blev typ 800 spänn fattigare, men inga biljetter har vi sett än.... ;-)