tisdag 20 januari 2009

Juicy Fruit

Är så totalt fast i scener ut Gökboet. Filmen är överfantastisk på många sätt. Och Jack Nicholson har nog aldrig gjort en bättre roll. Inte ens i The Shining.

Här är scenen när Chief Bromden för första gången avslöjar att han kan prata


Det är något speciellt med Juicy Fruit ändå. Stod i ICA-kassan i morse och vilade ögonen mot alla dessa tusentals olika tuggummi-sorter som finns. Samtliga sötade med Xylitol, Aspartam, Monogam och Asgam och allt vad det kan heta.

Och så finns det ett tuggummi som fortfarande sötas med helt vanligt socker. Och det är inte Nisses Tuggummi utan gamla hederliga Juicy Fruit.

Jag var tvungen att köpa ett paket och drömma mig tillbaka till barndomen. Normalt sett är jag ingen tuggare nuförtiden.

Smaken sitter i i ungefär två minuter innan det är dags att byta.  Men det är gudomligt gott den korta stund det varar.

Jag tror jag ska våga mig på en liten rankinglista över tidernas godaste gummin:

7. Lakrits-Riff. Så saftigt och spänstigt. Och med en lätt salmiaksmak.

6. Bobby. Fanns i två smaker. Vanilj och någon mer spearmintaktigt. Batongformade ungefär som citronlakrits. 

5. Stimorol original. Man sög bort den blåa ytan och det blev kallt och härligt i munnen.

4. Funny. Rosa-lila papper, Underbar fruktsmak. Man fick fyra för en krona.

3. Hubba-Bubba. Vilken chock när det lanserades. Bubblor stora som handbollar. Och klibbfria.

2. Päronbugg. Alla bubbelgums moder. Satt som klister i plytet. 

1. Juicy Fruit. Totalt ohotad. 


Inga kommentarer: