tisdag 24 februari 2009

Dolda budskap i bloggar

När jag började den här bloggen nån gång i höstas hade jag ett rådslag med mig själv om hur den skulle vara uppbyggd. Det finns ju tusen olika skolor i hur man bloggar. Man kan vara fåfäng och vräka ut tusentals bilder på sig själv. Man kan berätta vad alla ens vänner heter på riktigt.

Man kan skriva svarta tankar eller roliga berättelser. Ja man kan göra hur fan som helst.

Jag valde nån typ av medelväg där jag har valt att inte namnge mina vänner, men att ändå skriva om en del av dem.

Jag hittar på små fåniga namn om dem, inte för att det egentligen är så viktigt utan mer för att det är en liten beskrivning bara. Sen är det en liten belöning också. Får man ett namn i min blogg så är man omtyckt och kanske lite speciell. Nåja, det finns ju de som får namn också fast de är allt annat än omtyckta. Sen finns det de som får två namn och såna kanske jag tycker om lite mer.

I alla fall. Jag bestämde mig också tidigt till att vara klar och tydlig i bloggen. Gärna blaja och skoja om ditten och datten. Kanske till och med skriva rena fantasiberättelser. Men aldrig använda några dolda budskap. Eller skriva inlägg som någon kanske ska känna igen sig i. I alla fall inte negativt.

En del vänner har reagerat på min lilla text om tabletter igår och blivit oroliga.

Jag kan förstå det och är ledsen om det sätter igång tankar i skallarna. Men det är ingen fara. Jag säger som jag sa till en viktig vän på kvällen idag:

– Skulle jag må dåligt på riktigt skulle jag inte sätta mig vid datorn och skriva om det. Då skulle jag ligga hemma i sängen och gråta. Jag har ju inte ens en dator hemma.

Texten om piller kom ur huvudet av en speciell anledning. Ni som varit oroade vet varför. Jag tänker inte blotta de tankarna här i bloggen.

Men det är viktigt för mig att övertyga läsarna om att det inte finns några subtila dubbla budskap här. Jag försöker vara öppen.

Avslutar med att citera Ingemar Stenmark som en gång ledsnade på alla frågor om han skulle börja köra störtlopp. När Tommy Engstrand ställde frågan för kanske 3135:e gången svara Ingemar på sitt speciella sätt:

– Blir det nån förändring så säger jag till.

Jag lovar detsamma. Blir det något kaos i pallet så säger jag till. Jag bloggar inte om det.

Inga kommentarer: