lördag 21 februari 2009

Lördag hela veckan lång


Fast egentligen börjar det med fredag. En fredag som bjöd på bra snack med Hon bredvid på förmiddagen. Även om det kanske inte blev så mycket jobbat för oss som det borde ha blivit. Men vi gjorde det vi skulle i alla fall.

Lunchade med Fidel och Pojken och fick glada skratt åt maträtten Phat Pick Mao och en viss kroppsdel på Pojkens jacka.

På eftermiddagen kände jag ett fredagslugn som jag inte känt sedan Eldkvarn brann. Hade tvättstuga och kollade skid-VM. Snicksnackade en stund med Polly och gick sen och köpte Perssons Pack nya skiva.

Under tvättvikningen var det skönsång hemma i lägenheten till den fantastiska nyinhandlade musiken. Persson är faktiskt en riktig hjälte.

När jag bestämt mig för en lugn hemmakväll messade plötsligt Tjejblomman och undrade om jag ville komma på middag med kort varsel. Jäkligt kort till och med. Typ en kvart. Hon lockade med kusin C och kompis M också och då kunde jag såklart inte motstå. 

Tjejblomman hade lagat suveränt god mat med stekt kyckling och ett par röror med avocado och mango. Gôtt!

Vi snackade på bra alla fyra och jag fick veta att jag var inkallad som reserv för G som blivit sjuk. Temat för de fyra skulle varit singeltjej i stan, och nu fick jag anta rollen som Carrie. Tror jag klarade mig hyfsat även om jag kanske passat bättre som Mister Big i det här sällskapet.

M berättade att hon sjungit på vår personalfest förra julen, men det kom jag inte ihåg. C och jag diskuterade det häftiga med bröllop medan Tjejblomman fick förklara en spännande händelse från veckan.

Vid halvtolv kom det mess från Doktorn fd Avhandlaren som ville ha övernattning. Hittade henne vid universitetet efter att jag kört bil där kanske inte alla människor alltid kör bil. Efter lite popcorn och smågodis i soffan (hälften låg kvar i soffan idag) somnade vi vid halvtvå.

Som de kämpar vi är var vi vakna redan före sju och låg och pratade en stund. Doktorn hade ett ärende upp och när hon kom tillbaka utspelade sig en liten stund som fick mig att skratta högt och länge.

Doktorn har på sig min gamla t-shirt med Hammarbys guldtränare Sören Cratz över hela bröstet och magen. Efter att hon hostat hela natten och egentligen hela veckan står hon med den där blicken som bara hon kan ha:

– Du, jag undrar om man kan operera bort en del av hjärnan. Det där centrumet för hosta.

Jag svarar skrattande att jag förstår tanken men att biverkningarna förmodligen vore större än själva effekten av ingreppet. Dessutom har ju hosta en tendens att gå över.

Vi tog en sväng förbi Röda pricken och visade glasrummen innan färden gick mot slätten.

Lite glad shopping i ett centrum och ett snällt hejdå fick mig att rofyllt styra bilen samma vägar som jag gjorde för några veckor sedan.

Då slutade allt i diket. Idag slutade det med att jag gjorde mitt kortaste Dala-besök nånsin. Var uppe på gården i ungefär 25 minuter innan jag for tillbaka mot Fagersta för att gå på bandy med Morbror Jösse. 

Han berättade en kul historia från Centralkiosken igår. En äldre man kommer in och ska rätta sin Lotto-kupong. Han säger att han tror att han vunnit 20 kronor. Kvinnan i kassan drar kupongen genom maskinen och konstaterar att hon inte kan betala ut något eftersom det rör sig om en högvinst. Han måste gå till banken på måndag.

Hon frågar om mannen vill veta hur mycket han vunnit, men han säger att det tar han reda på sen. Kvinnan och Morbror Jösse blir dock och tjatar lite, och då säger mannen att de ska väl ringa Svenska spel då.

Det visar sig att mannen vunnit 26 000 kronor. Skön grej att gå in och tro att man vunnit en tjuga...och komma ut med tusen gånger mer.

När jag vann mina 423 806 kronor hade jag blykoll på det.  Den gången blev tjejen på ICA och tjejen på Nordea jävligt långa i synen.

Inga kommentarer: