torsdag 19 februari 2009

Turken, norsken och Bellman

En intressant episod utspelade sig för några timmar sedan när Bobby Ewings mamma och jag var på ett jobb i de södra förorterna.

Vi pratade om boxning och vad skillnaden är mellan att boxas i en ring eller att bara träna på ett vanligt golv.

En tjej försökte förklara och när hon gjorde det fick jag den gamla visan "Flickan hon går i ringen" i huvudet.

Jag bröjade tralla på den och frågade om det var den ungefärliga känslan...

Där stod jag med mörk röst och nynnade: Å flickan hon går i ringen....

Nu är väl egentligen texten Å jungfrun hon går i ringen...

Men för det första tycker jag inte att jag hade att göra med huruvida tjejen det gällde var jungfru (eller jomfru som det heter på danska...fråga mig inte hur jag vet) eller inte. För det andra tror jag inte att det hade varit färre fiollådor där ändå.

För synen av den unga boxartjejen, hennes turkiske tränare i medelåldern och hennes klubbchef som är norsk pensionär var ändå obetalbar.

– Vem fan är idioten som står och sjunger folkvisor, lär alla tre ha undrat.

Bobby Ewings mamma kunde emellertid texten. Men henne har det alltid varit ordning på.

Sen ringde Rosa och spikade bowlingturneringen. Och en branschkollega frågade efter målvaktutrustning till innebandyn. Det gäller att inte blanda ihop sporterna nu. För hur är det?
Har målisar i bowling benskydd?

Dagens sten: Bockstenen! 

4 kommentarer:

Lovisa sa...

mmm.. eller Boxstenen kanske.
Här på västkusten pratade alla barn idag om Boxningsmannen, och inte Bockstensmannen. Lite coolare, liksom.

En helt vanlig man sa...

Haha, ja. Det är nog ganska mycket coolare. Boxningsmannen skulle varit med där i lokalen och sjungit.

Lovisa sa...

Fast nu hörde jag min dotter kalla honom för "Bokstavsmannen"!
Det namnet kanske passar ännu bättre på mannen som sjöng...? ;-)

En helt vanlig man sa...

Kanske det kanske