onsdag 18 februari 2009

Felräkning i banken till er favör

Har en sköning kvar från gårdagen som jag glömt att redovisa. Var på möte med La Fleur, Rosa, Taxen och en bunt andra gunstiga junkrar. Det kom en rapport från kassören att vi det hade varit fel i våra räkenskaper.

– Tjänade eller förlorade vi på det, frågade någon.

Rosa berättade att vi hade tjänat exakt fyra tusen på missödet.

Då börjar jag gapskratta och ropar högt:

– Felräkning i banken till er favör. Inkassera kronor 4 000.

Var på alla flinar glatt och börjar dra klassiska Monopol-termer under nån minut.

Fick sedan på kvällen ett jävla fint mess från La Fleur där han sa att jag gör mycket nytta för den föreningen och att det är rent allmänt kul att jag är med.

Sånt värmer!

Att det sen är en förening som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att basa för en gång i framtiden gör ju inte saken sämre.

Det är i så fall det första chefs-aktiga jag någonsin sökt mig till. Undrar om det skulle fungera.

Apropå Monopol var det en klassiker när jag och syrran var sjuka som barn. Satan vad vi lirade. Hon var alltid Hunden och jag Bilen. Det var klassiskt defensivt spel där båda bevakade den andra. Kanske hade vi ärvt farfars taktik. Han var grymt slug. När man lirade med honom hade han plånbok med både gatukorten och pengarna i.

Dessutom fanns det sköna syskonknepet alltid att ta till hands. När man var pressad svepte man med handen över spelplanen och vräkte undan alla hus och hotell:

– Jag är inte med!

Undrar om någon egentligen lyckades vinna en match mellan bara mig och syrran?

Jag minns förresten att hon fick Monopolet samma kväll som jag fick min första läderfotboll. Det var när pappa kom upp till Dalom på sommarlovet. Både Monopol och boll finns kvar. 

I den här familjen kastar vi inte grejer i onödan.

Bara bumerangerna och balsaträ-flygplanet som pappa köpte i Melbourne.


1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har jag i alla fall listat ut vad röda pricken är. Det var verligen av en slump. (Fleur)