söndag 8 februari 2009

DP berättar fylleminnen

Vi kom att prata fylla och saker man gjort under rusets inflytande här på jobbet. För en gångs skull var jag tvungen att hålla käften eftersom jag helt enkelt inte har några såna minnen. En liten liten sipp på nattvarden i Trångsunds Kyrka på våren 1981 är allt jag har att bidra med.

Doughnuts pojkvän är en man av hårdare virke. Och han drog upp två storys som jag inte vill undanhålla läsekretsen.

1. PRÄSTSPYAN PÅ GOTLAND

DP är med ett gäng kamrater på just konfirmationsresa till Gotland. Av någon anledning får han och en fjortonårig kamrat för sig att de istället för att delta vid trivselkvällen vid lägerelden ska gå upp i skogen och dricka vin.

DP är kanske inte då en så rutinerad drinkare som han är idag, utan en flaska vit-tjut snabbt nedklunkad blir för mycket för en vilsen tonårssjäl.

Han går tillbaka till lägerelden och börjar må, som man säger i gamla filmer, tjuvtjockt.

Det hela slutar med att han knästående kräks rakt ner i prästens knä.

– Vackert, säger jag. Var det första fyllan?

2. PÅ BIO MED MUSSE PIGG

DP skrockar då och säger att så var inte fallet. Den kom året innan när han och en grannpojke tyckte att det var en bra idé attbörja tulla på faderns spritförråd och sedan klassiskt ersätta med vatten.

De två unga pojkarna blir mer än salongsberusade, och tar beslutet att gå på bio. Salongsberusad i biosalong typ.

Nu väljer de inte någon direkt svår film, utan det som rullar på vita duken är

Musse Pigs galna julafton.

På något vis tycker jag det är mer vackert än tragiskt.


Inga kommentarer: