måndag 2 februari 2009

Tror du jag är rädd för dö'n va?

Plats: En liten sjö i Dalarna

Närvarande: Min far, 5 år gammal
Hans kompis Nicke, 5 år gammal
Nickes kusin Gunnar, 7 år gammal


De tre små pojkarna sitter i en eka och fiskar. Stämningen är ganska irriterad eftersom de inte fått någon fisk på ett bra tag. De ska ro iväg till en annan del av sjön och Gunnar tar årorna. Kusinen Nicke börjar på småpojkars vis gnälla om att Gunnar ror för långsamt och på allt möjligt annat.

Gunnar, som är den äldsta i sällskapet, tröttnar på allt gnäll från sin yngre kusin och säger med upprörd stämma.

– Om du inte blir tyst snart gosse så häver jag i dig i vattnet.

Nicke, som inte är i närheten av att kunna simma säger med lugn och trygg röst:

– Tror du jag är rädd för dö´n va???

1 kommentar:

Batterisyra sa...

Heja Nicke .. klockrent!
För övrigt så är det banne mig i skogarna i dalom som de bästa uttrycken har kommit till.. det är nå visst med det där plejset!