fredag 13 mars 2009

Rotavdrag

Solen tittar in på mig genom mina smutsmönstrade fönster. Det märks att man bor i stan. Under sängen syns dammskarven som skvallrar om att jag inte orkar lyfta ut hela paketet när jag städar.

Vårljuset är en obarmhärtig avslöjare av slöhet. Det finns inga mörka vrår att gömma undan skiten i.

En lortig lägenhet är inget större problem i livet. Det fixar man på några timmar.

Ett stökigt inre är ett värre besvär.

Och även här är det de ljusa dagarna som påminner en om hur det verkligen står till.

Men det finns städhjälp även för ditt egna kaos.  Och det kan vara skönt att veta.

Jag ägnade mycket av fjolåret till att dammsuga, skura och tvätta mig själv. Ett slags homestaging av min själ.

Nu kan jag alltsomoftast njuta av min välstädade person och lägga kraft på klädhögar och halvtorra blommor.

Man får knappast rotavdrag om man tar hjälp för det stökiga i skallen.

Men man känner sig bättre i roten ändå.




3 kommentarer:

Wicke sa...

Själv kan jag vänta med vårstädning för här är bara en stor, grå ostkupa över hela nejden!
Tack för Hemköps"dikten". Den var bra.

Batterisyra sa...

Jag har städat ut lite i mitt liv idag .. skönt? .. jo jag tror det ..

Anonym sa...

Hur städade du dig själv?