onsdag 25 mars 2009

Plusgrader i Vansbro

Det är inte längre bara ett rykte. Utan sanningen är att En helt vanlig man i sommar ska genomföra sin elfte Vansbrosimning.

3 000 meter i Vanån och Västerdalälven.

Det är faktiskt den absolut lättaste av alla så kallade klassiker. Tror jag i alla fall. Jag har bara simmat och cyklat Vätternrundan.

Maraton räknas inte in utan man ska springa Lidingöloppet i så fall.

Andra söndagen i juli hoppar jag och 2 500 till ned i drickat och ger oss av. Två kilometer medströms och en motströms.

Den sista är faktiskt halvtuff om man är otränad.

Och läser man säkerhetsinstruktionerna kan det låta lite läbbigt:

"Säkerhet: Varje simmare skall bära den simmössa som finns i startkuvertet. Läkare, sjukvårdspersonal, dykare, livräddare och cirka 100 båtar följer de tävlande under hela simloppet. "

Men det värsta är nog annars kylan.

Ett år var det 15,2 grader. Då fick man leta länge i badbrallan när man skulle kissa.

På tävlingens hemsida uppdaterar arrangören vattentemperaturen varje dag.

Idag stod det så här:

Västerdalälven 0.1 ºC
Lufttemperatur -0.2 ºC
2009-03-25 16:49:53

Vad säger du om det Polly?

7 kommentarer:

Batterisyra sa...

JAG VILL INTE!!!!!

Batterisyra sa...

Jag kommer döden dö!

En helt vanlig man sa...

Det finns dykare som sagt.

Batterisyra sa...

OCH!? kommer ju döden dö ändå!

En helt vanlig man sa...

Men dom plockar upp dig och livräddar dig. Och Vansbrodykarna är skitsnygga :o)

Batterisyra sa...

Weehoo! e det int dags snart???

En helt vanlig man sa...

Jo för fan. Simma nu. Då lär du garanterat dö :o)